Online Drama Nerds

Niet ideaal, geleerd in Coronatijd: drama kan ook online!


7 x KORTE SPELLETJES ONLINE

 

Zelfde kleur

Vraag de spelers vier grote voorwerpen te halen in de volgende kleuren: groen, rood, blauw en geel en geef ze hier een minuut voor. Als de spelers geen groot voorwerp kunnen vinden, dan kunnen ze het voorwerp straks dichtbij de camera houden. Vraag iedereen de voorwerpen uit beeld te leggen en je telt af 3,2,1.. Bij 0 houdt iedereen één voorwerp voor de camera. Zorg dat de kleur goed te zien is voor iedereen. Zeg ze dat de spelers ondertussen ook goed moeten kijken naar de kleur van de voorwerpen van de anderen. Nu haalt iedereen zijn of haar voorwerp weer weg. Vertel nu dat het de bedoeling is dat ze in zo weinig mogelijk rondes allemaal een voorwerp van dezelfde kleur voor de camera houden, zonder te overleggen. Tel weer af en iedereen laat weer een andere of dezelfde kleur zien. Ga zo door tot het hele scherm rood, blauw, groen of geel is.

 

Allemaal uitbeelden

Eén speler draait zich om, zodat hij of zij niet ziet welk beroep, dat je op een blaadje hebt geschreven, je laat zien aan de rest van de groep. De omgedraaide speler draait zich weer terug en raadt welk beroep alle andere spelers uitbeelden. Dan is de volgende aan de beurt. Dit kan uiteraard ook met heel veel andere categorieën: locaties, dieren, emoties, handelingen en ga zo maar door.

 

Woord spellen

Laat achter elkaar een Banaan, een Ei en Limonade zien en vraag welk woord je gespeld hebt. BEL natuurlijk. Geef de spelers een paar minuten voorwerpen te verzamelen, zodat zij ook woorden kunnen spellen voor de rest. Geef de beurt aan een van de spelers. Wie raadt het als eerste?

 

Zoek

Laat de spelers zo snel mogelijk iets thuis zoeken dat rood is en dat voor de camera te houden. Daarna geef je de spelers steeds opdrachten andere voorwerpen te halen waar bij voorkeur een verhaal aan vastzit. Bijvoorbeeld: breng het schattigste in huis voor de camera (mag levend zijn) , het bijzonderste voorwerp in je kamer, iets dat je allang had moeten weggooien maar dat nog steeds in je kamer ligt, etc. Vraag steeds aan een paar spelers iets te vertellen over hun voorwerp.

 

Ik...

Bij de start van elke ronde heeft iedereen de camera uit. Zeg iets over jezelf, bijvoorbeeld: "Ik heb een oudere broer." Iedereen die een oudere broer heeft, zet zijn of haar camera aan. Kies iemand die zijn/haar camera aan heeft, die vervolgens weer iets nieuws over zichzelf zegt: over de laatste vakantie, woonplaats, geboortemaand, lievelingsdier etc.

 

Samenwerken

Dit spel kun je alleen doen met een groep waarbij alle spelers op 1 scherm passen. Vraag de spelers de volgende opdrachten zo snel mogelijk uit te voeren, zonder te overleggen:

  • Er zijn nog maar 8 mensen in beeld.
  • Er zijn 2 paraplu’s, 5 gezichten en 27 vingers in beeld.
  • 5 mensen hebben hun handen voor hun ogen.
  • 3 van jullie zijn op vakantie en 4 mensen in de supermarkt (spelers veranderen hun background)

Enzovoorts.

 

Tekenen

Maak van tevoren een eenvoudige tekening. Laat deze tekening niet zien, maar beschrijf hem aan de spelers. De spelers maken de tekening na op jouw aanwijzingen en als je klaar bent, laat iedereen hun tekening zien.

 

 

 

 

8 x RADEN/WEDSTRIJDJES ONLINE

 

Spreekwoorden

Beeld een spreekwoord uit en laat de spelers raden wat je uitbeeldt. De speler die het als eerste goed raadt, mag het volgende spreekwoord uitbeelden. Geef iedereen even de tijd er een op te schrijven voor zichzelf. Dit kan natuurlijk ook met titels van liedjes, boeken, films enzovoorts.

 

Verhaal eh….

Doe een wedstrijdje wie zo lang mogelijk een verhaal kan vertellen zonder eh of ehm te zeggen. Time de verteller.

 

Verhaal tegenwoordige tijd

Doe een wedstrijdje wie zo lang mogelijk een verhaal kan vertellen dat in het verleden is gebeurd, maar dat in de tegenwoordige tijd verteld moet worden. Time de verteller.

 

Twee leugens, één waarheid

Stuur de spelers in drietallen in breakout-rooms en vraag ze straks met drie fantastische verhalen terug te komen, dus elke speler heeft straks een verhaal. Eén van de verhalen is waar en de andere twee niet. Aan de rest de taak te raden welk verhaal echt gebeurd is.

 

Commando

Het welbekende spel commando is goed te doen online. Geef iedereen drie levens. Je kunt niet echt goed bijhouden wie er af is, maar de spelers kunnen dit zelf. Het gaat ook meer om de lol dan dat het er nou eerlijk aan toe gaat.

 

Wie is het?

Dit spel kun je alleen doen met een groep waarbij alle spelers op 1 scherm passen.  Vraag speler A en speler B om het spel te spelen. Alle andere spelers zijn de karakters uit het bekende spel 'Wie is het?'. Schrijf nu de naam van één van de karakters op. Speler A en speler B stellen om de beurt vragen om erachter te komen wie het gekozen karakter is. Ze kunnen vragen stellen over uiterlijke kenmerken, maar ook over de ruimte waar de karakters zich in bevinden. Karakters die afvallen zetten hun camera uit, maar houden hun geluid aan. Speel net zolang tot speler A of speler B de juiste persoon heeft geraden.

 

Van wie is...?

Vraag aan iedereen in een persoonlijk chatbericht zijn of haar tweede naam te sturen. Kies er eentje uit, zeg hem hardop en vraag aan de groep of ze kunnen raden van wie die tweede naam is. Of... vraag hun ideale beroep, favoriete schoolvak, eten dat ze heel vies vinden etc.

 

De meeste

Vraag de spelers iets roods, iets blauws en iets geels te halen. Op jouw teken laten ze één van hun voorwerpen zien. De kleur die het meeste voorkomt wint. De spelers die deze kleur hebben laten zien, mogen blijven en de andere spelers moeten hun camera uitdoen. Spelers mogen niet twee keer na elkaar dezelfde kleur laten zien. Ga door tot er twee spelers over zijn.

 

5 x IMPROVISATIE ONLINE

 

Voorwerpenronde

Laat iedereen hetzelfde voorwerp halen, bijvoorbeeld de welbekende wc-rol. Vraag aan de spelers goed te kijken naar de wc-rol en te bedenken wat je er nog meer mee zou kunnen dan waar het eigenlijk voor gebruikt is. Geef eventueel zelf een voorbeeld, maar vaak hebben spelers al genoeg ideeën. Geef steeds een ander de beurt. Hoe creatiever, hoe beter!

 

Hendrik de Slome Balletdanser

Dit is een oefening voor spelers die graag en makkelijk rollen spelen. Vraag aan speler 1 drie letters. Deze zegt bijvoorbeeld de H, de S en de B. Vraag aan speler 2 hier een naam, een eigenschap en een beroep mee te bedenken. Bijvoorbeeld Hendrik de Slome Balletdanser. Speler 3 is Hendrik de Slome Balletdanser. Zet speler 3 in de spotlight. Direct en zonder na te denken vertelt speler 3 wat de plannen zijn voor vandaag. Of wat hij/zij gisteren heeft gedaan. Of over zijn/haar laatste vakantie. Het hoeft niet lang. Tijd voor de volgende ronde.

 

Persco

Eén speler draait zich om, zodat hij of zij niet ziet wat je aan tekst ophoudt voor de rest van de groep. Dat wat je laat zien is een bekend iemand (bijvoorbeeld koning Willem-Alexander) en waarom diegene in het nieuws is gekomen (is verslaafd aan breien). De omgedraaide speler draait zich weer terug. Je zet de speler in de spotlight, bedankt hem/haar voor zijn/haar openheid op de persconferentie en zegt dat er nog wel wat vragen zijn van de journalisten. De andere spelers zijn allemaal journalist. De speler om wie het gaat moet door de vragen van de journalisten proberen te ontdekken wat er aan de hand is; alhoewel de speler niet weet wie hij/zij is en waarom hij/zij in het nieuws is, moet deze speler toch antwoord geven, het liefst meer dan alleen ja of nee. De vragen van de journalisten zijn eerst erg open & vaag en worden steeds specifieker. De journalisten mogen echter nooit letterlijk zeggen wat er aan de hand is of verklappen welk personage de geïnterviewde speler is. Het spel is afgelopen als de geïnterviewde speler heeft geraden wie hij of zij is en waarom hij of zij in het nieuws is gekomen.

 

Verhaal voorwerpen

Geef alle spelers een minuut om een bijzonder voorwerp te halen uit huis. Als iedereen weer terug is, vraag je wie van de spelers een verhaal wil starten. Deze speler geef je een beginzin, bijvoorbeeld: “Jullie zullen nooit geloven wat er gisteren met me is gebeurd!”. Terwijl de speler aan het vertellen is, zet je af en toe een andere speler in de spotlights, die zijn of haar voorwerp op dat moment voor de camera laat zien. Dit voorwerp moet de verteller direct in zijn of haar verhaal verwerken. 

 

Waarom ben je zo laat?

Jij bent de baas van een fabriek en de spelers zijn de werknemers. Eén van de werknemers is te laat vandaag. Dat is alweer de zoveelste keer, je bent hier niet van gediend, dus deze werknemer moet wel een heel goed verhaal hebben wil hij of zij niet ontslagen worden! Vraag nu één van de spelers de meeting even te verlaten en plaats te nemen in de wachtkamer. Met de overige spelers bepaal je wat de reden voor het te laat komen van deze werknemer is. Hoe fantasievoller de reden, hoe leuker. Bedenk samen een reden in twee delen, bijvoorbeeld: ik werd aangevallen door mijn broodtrommel (1) en toen moest ik naar het ziekenhuis omdat ik bijna doodbloedde (2). Laat de te late werknemer binnen en vraag waarom hij/zij alweer niet op tijd is. Omdat de andere werknemers niet willen dat de te late werknemer ontslagen wordt, beelden zij stap voor stap uit wat de reden is. Tijdens het uitbeelden moet de speler die te laat is zijn of haar smoesje vormgeven en blijven praten. Speel een strenge baas!

 

Genoten van deze spelletjes? Hier vind je nog 250 andere spelletjes, voor als het niet meer online hoeft:

4 x GROTERE OPDRACHTEN ONLINE

 

Reclame

Vertel dat je vandaag graag geld uitgeeft en dat zij iets aan jou gaan verkopen middels reclames. De spelers gaan met z’n vieren in breakout-rooms om een reclame te maken voor een voorwerp dat ze alle vier thuis hebben liggen. Nummer 1 begint de reclame: hij of zij zegt hoe het voorwerp heet (geen pen maar een ‘de super-de-luxe Penniola 2021’ bijvoorbeeld) en wat het kan (niet schrijven, maar iets veel fantastischers). Nummer 2 is de ervaringsdeskundige, die vertelt hoe zijn of haar leven is veranderd door dit product. Nummer 3 vertelt de aanbieding (alleen deze maand zoveel % korting, 2 voor de prijs van 1 etc) en nummer 4 eindigt met een slogan of een jingle. Je kunt maar één keer je geld uit geven, dus laat ze hun product goed aanprijzen! Geef ze tien minuten tot een kwartiertje de tijd om dit voor te bereiden en haal ze dan allemaal terug en koop uiteindelijk een van de producten.

 

De magische poort

Vraag een paar dagen voor de les of meeting per mail of een van je spelers met je mee wil spelen. Jullie bereiden samen een stukje voor, waar de rest van de spelers geen weet van heeft. Vraag deze speler bijvoorbeeld een lepel, een vork, een doekje en een bakje yoghurt klaar te hebben staan, waarvan alleen het bakje yoghurt in beeld te zien is. Als de les of meeting is gestart, spreek je op een gegeven moment deze speler aan en vraagt of ze daar iets lekkers hebben staan. "Ja', zegt de speler, "alleen heb ik geen lepel". Jij zegt dat er toevallig een op je tafel ligt en of hij of zij deze lepel wil? Je geeft een lepel, maar het komt er aan de andere kant als vork uit. Daar heeft hij of zij niet zo veel aan. Misschien dat het andersom ook werkt. Geef een vork aan de speler en ja hoor, het komt er als lepel uit. Als de speler morst, geef je een wc-rol, die er als doekje uitkomt. De speler maakt het schoon en gooit het doekje terug, dat jij vangt. Dit is maar een voorbeeld om het duidelijk te maken - uiteraard kan van alles en nog wat gespeeld worden. Vraag een applaus voor de speler die in het complot zat. Leg nu iedereen uit over de magische poort en vraag wat er nog allemaal meer mee zou kunnen. Geef de spelers nu de opdracht iets dergelijks voor te bereiden in tweetallen in breakout-rooms. Je kunt ze een locatie meegeven, maar je kunt dit ook open laten. Daag ze uit creatief te zijn met wat er allemaal kan met de magische poort. Dingen breken, gieten, dingen veranderen van vorm, grootte, aantal of samenstelling enzovoorts. Laat ze ook denken over wat er allemaal kan zonder dat je voorwerpen gebruikt: op afstand vechten, blazen, de computer heen en weer bewegen etcetcetc.

 

Soap-lag

Soms staat een videobeeld stil, omdat de verbinding niet goed is. 'Hij lagt 'm' wordt ook wel gezegd. Bij deze opdracht maken we hier handig gebruik van. Vertel de leerlingen dat ze een soapscene gaan voorbereiden in groepjes van drie of vier in de breakoutrooms. Geef een situatie (bijvoorbeeld het ontdekken van vreemdgaan, een brand in een huis, etc) en/of stereotype soapkarakters (de sluwe zakenman, de verleidelijke vrouw, de naïeve buurvrouw etc) mee. De cliffhanger aan het einde van de scene is voor 1,2 of 3 personages ook echt een freeze, maar de andere speler(s) gaan nog even door. Zij zijn nog niet bij de cliffhanger aangekomen, waardoor de hele situatie die ervoor gespeeld werd, compleet verandert. (En nu maar hopen dat de boel niet echt vastloopt....)

 

Lichtuitval

Deze opdracht bereiden de spelers in tweetallen in breakoutrooms voor. Elk tweetal krijgt een dramatische gebeurtenis mee, zoals bijvoorbeeld een aardbeving, een overstroming of een vastgelopen achtbaan. Geef ze de opdracht dat als ze het straks voor de andere spelers spelen, nét voor de climax hun camera's uit te zetten, maar wel gewoon door te blijven acteren met hun stem. Het publiek ziet niets meer, de acteurs ook niet, maar de personages kunnen nog steeds alles zien. Dit gedeelte geeft de spelers de gelegenheid helemaal los te gaan en alles te laten gebeuren wat ze maar kunnen bedenken. Na de climax doen de spelers de camera's weer aan en het (toneel-) beeld ('decor', kleding en/of rekwisieten)  is helemaal veranderd ten opzichte van de beginsituatie.....en de spelers ronden de scène af.